Pazartesi, Eylül 17, 2007

ASANA

Sevgili Dostlarım,

Havaların biraz daha insafa geldiği, okulların başladığı ve yaz tembelliğinin bitmekte olduğu günlerdeyiz. Her sene söylediğim sözü gene paylaşayım, "göçmen kuşlar geri dönüyor", yaz boyunca yoga çalışmalarına; gerek sıcaktan, gerek yazlıklara taşınmaktan ve gerekse yaz tembelliğinden verilen ara bitti bitiyor ve dostlar geriye dönüyor... Hoş geliyorlar.

Malum biz yaz kış demeden burada sizler için bulunuyoruz. Gayet iyi bildiğiniz gibi ticari kaygılar ile insanlar gelirken açıp, sayı biraz azalınca da hemen kapatmıyoruz, gerekli özveriyi hiç unutmadan devam ediyoruz.ş Hep dediğim gibi gücümüz yettiğince, biz sizlere hizmeti sürdüreceğiz. Burayı, tüm ticari kaygılardan uzak, Yoga'nın dinsel, ya da sportifleştirilmediği bir mekan olarak tutmaya gayretimiz sizlerin de destekleri ile devam ediyor edecek.

Dostlarım, çeşitli ad ve şekiller altında yapılan yoga çalışmalarına hayret ile bakmaya devam ediyorum. Kimseyi tenkid etmek hakkım ve haddim değil ama bazı olaylar beni gerçekten şaşırtıyor bu nedenle de sizlerle paylaşıyorum.

Dostlarım Yoga geleneksel kadim bir öğretidir, binlerce yıllık olmasına rağmen her daim, insanın kişisel gelişmesinde çok etkin bir yoldur. Yoga'nın belirli kuram ve kuralları gene kadim metinlerde mevcuttur, Bunlar dinsel bilgiler ve dogmalar içermezler( Hindulaştırılmamış metinlerdede). Bu nedenle tanrı buyruğu değildir. Her zaman güncel şekilde değişime ve gelişime müsaittir. Ancak bazı durumlar değişmezler zira bunlar yogayı yoga yapan öz değerlerdir. Bu değerleri değiştirdiğinizde yoga başka birşey olur. Gene insanlara fayda sağlıyorsa uygulanılmasında zarar yoktur ama yoga değildir artık o....

İşte bunun en basit ve güzel örneklerinden biri de ASANA'dır. Yoga bilgilerini toparlayarak sutralar halinde daha kolay anlaşılır metinlere dönüştürmüş olan üstad Patanjali'ye göre asana, vücudun sabitçe ve rahatça duruşudur.

Asanalar sportif beden hareketleri değildir, egzersiz değildir. Yoga asanaları sabır ve sükunet ister, acele, koşuşturma, zorlama hiç istemez. Buradaki kazanç şu kasınızın şişmesi değildir, yada belinizin acilen incelmesi, yada şu kadar saniyede rekor hiç değildir. O bedeni en uygun şekilde uyararak geliştirmek ve bu sırada da akılla uyum içinde bulundurmak, esnekliği, dengeyi huzur içinde içselleştirmektir. Elbette bu iş sabır gerektirir ve günümüz insanına göre çok zor birşeydir. Zira tüketmeye koşullandırılmış günümüz insanı, herşeyi olduğu gibi yoga asanalarını da telaşla, çok hızlıca, müzikle, adeta dans ederek, adeta squash oynar gibi yapmaya yöneltilmektedir. Bu biliçli yapılan bir durumdur, zira insanların sıkılacağı ve bir daha gelmeyecekleri düşünüldüğünden onlara sportif mahiyetli devamlı değişen şeyleri çok hızlıca yaptırıp yorgun düşürmek, yada olmayacak hareketleri yapan bir hocanın karşısında alık alık baktırarak ezmektir.

Dostlarım, bir yoga çalışmasının sonunda, ( ortam sıcaklığı hariç) kan ter içinde ve yorgun iseniz yaptğınız yoga çalışması değildir. Olsa olsa spor yapmışsınızdır elbette kötü birşey değildir ama "YOGA" değildir. Geçtiğimiz günlerde çalışmalar yaptığım bir yerde, bir başka saat için zamanım olup olmadığını sordular, ben de yeterli sayıda kişi katılımında bir grup ayarlayabileceğimi söyledim ( zira uzakta bir yerdi) olamadı, "ama" dediler," ziyanı yok geri göndermeyelim diye aerobik hocamız o kişiye yoga yaptıracak!". Dostlarım, durum budur yorumu size ait. bu yoga değildir keşke yoga yaptıramıyacağız ama isterseniz size hafif bir aerobik yaptıralım deselerdi. Tabii bu yoganın güncelliğini hala korumasından kaynaklanıyor. Bakıyorum da bazı kişiler yoga artık önemli değil ben şu çalışmayı yapıyorum her şeyi hallediyorum derken, işler biraz yavaşlayınca yoga öğretmeni kursu düzenleyip bilmem kaç bin amerikan doları talep ediyorlar....
Dostlarım Uyarılarım sizi bazen sıkıyor ama ben hatırlatmaya devam edeceğim, bildiğimce dilim döndüğünce geleneksel yoga konuşacağım.

Aşramımızda yoga çalışmaları programlara uygun olarak devam ediyor, gerek sonbaharın tamamıyla gelmesi, ramazanın bitmesi gibi durumları gözönüne alarak ekimden iitibaren daha yoğun bir program uygulayacağız . Elbette, Tratak, cyclic meditatiom, film gözsterimleri de geri dönecek.

Sevgiyle kalınız.
Ananda